محاصره مرزی تأثیر بسیار منفی بر متالورژی و تجارت فلزات گذاشت زیان تنها یک شرکت در این صنعت بیش از 20 میلیون دلار در ماه است
اقتصاد اوکراین از محاصره مرز لهستان که از 6 نوامبر 2023 آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد، بسیار آسیب دید. بر اساس گزارش NBU، تنها در نوامبر سال گذشته، اوکراین 160 میلیون دلار در صادرات و 700 میلیون دلار در واردات از دست داده است. زیان شرکت های متالورژی و بازرگانی فلزات اوکراین درصد کمی از زیان کل را تشکیل می دهد، اما تهدیدی بزرگ برای عملیات صادراتی آنها به شمار می رود.
هزینه تحویل صادرات در نوامبر-دسامبر 2023 چندین بار افزایش یافت، مشتریان قراردادها را لغو کردند و به دلیل مهلت های تحویل از دست رفته ادعا کردند، محصولات وارداتی به تعویق افتاد - اینها همه پیامدهای محاصره برای شرکت های صنعتی نیست. در مجموع، محاصره در حال حاضر میلیون ها دلار خسارت مستقیم و غیرمستقیم داشته است که فقط در حال افزایش است.
پیامدهای صنعت فولاد
به دلیل جنگ، حمل و نقل جاده ای به دلیل توقف تقریباً کامل حمل و نقل دریایی و ظرفیت محدود گذرگاه های مرزی راه آهن و زیرساخت های راه آهن اروپا، نقش مهم تری در صادرات محصولات فلزی ایفا کرد. بنابراین، هرگونه محدودیت در حمل و نقل در مرزهای اتحادیه اروپا، که شریک تجاری اصلی ما است، بر پتانسیل صادرات متالورژی اوکراین و فرصت های واردات تأثیر منفی می گذارد. تنها در نوامبر 2023، صادرات فلزات آهنی اوکراین به دلیل محاصره 5.1 درصد کاهش یافت، در حالی که واردات 14.9 درصد کاهش یافت.
مسدود کردن گذرگاه های اصلی اوکراین-لهستان منجر به تجمع حمل و نقل در گذرگاه های اسلواکی و مجارستان شده است که از نظر فیزیکی قادر به مقابله با آنها نیستند. انحرافی 400 کیلومتری که حامل ها مجبور به انجام آن هستند حداقل 600 یورو برای مشتریان هزینه دارد و اگر 14 تا 25 روز توقف حمل و نقل را با 100 یورو در روز اضافه کنید، هزینه 2000-3000 یورو برای هر خودرو افزایش می یابد. گردش مالی هواپیماهای حامل به نصف کاهش یافته است - قبلاً آنها 1.5-2 سفر رفت و برگشت در ماه انجام می دادند ، اما در حال حاضر همیشه امکان 1 سفر رفت و برگشت وجود ندارد و بر این اساس زمان تحویل برای مشتریان 2-3 برابر شده است. ، بسته به جهت. اما بدترین چیز این است که هیچ کس نمی داند که این همه چه زمانی و چگونه به پایان می رسد.
شرکت های متالورژی اوکراین سهم قابل توجهی از صادرات حمل و نقل جاده ای را در ساختار کلی لجستیک دارند. این همه به ماهیت محصولات فلزی و ویژگی های لجستیک بستگی دارد. به عنوان مثال، بر اساس نتایج نه ماهه سال 2023، 38 درصد از کل محصولات اینترپایپ حمل شده توسط حمل و نقل جاده ای به مشتریان اروپایی تحویل داده شد.
تنها در نوامبر سال گذشته، شرکت لوله و چرخ اینترپایپ به دلیل محاصره مرز لهستان و اوکراین 1.2 میلیون دلار از دست داد یا خرج کرد. 8 میلیون.
«قبل از محاصره مرزی، ماهانه بالغ بر 10 هزار تن محصولات نورد از یک شرکت از طریق جاده به اروپا ارسال می شد. بالغ بر 20 هزار تن محصول فرآوری شده از این کارخانه توسط شرکای آن صادر شد. از آنجایی که مرزها مسدود شده بود، شرکت مجبور شد حمل و نقل جاده ای و همچنین شرکای خود را متوقف کند که به سادگی خرید محصولات لازم را متوقف کردند. الکساندر کالنکوف، رئیس شرکت می گوید، به طور متوسط، ضرر در صادرات محصولات نورد ناشی از انسداد مرزی به 25 تا 30 هزار تن در ماه می رسد که بالغ بر 18 تا 21 میلیون دلار است Ukrmetallurgprom OP.
همچنین، محاصره مرزی تأثیر شدیدی بر تجارت فلزات اوکراینی داشت، بهویژه شرکتهایی که طیف وسیعی از محصولات فلزی آنها به شدت به واردات وابسته است.
تعرفه حمل و نقل جاده ای برای تحویل نورد فلز از اروپا 3 تا 4 برابر افزایش یافته است. این افزایش در هزینه های لجستیک به طور متوسط 10-15٪ به قیمت فلز وارداتی یا تا حدود 7 هزار UAH در هر تن محصولات فلزی اضافه می کند. زمان تحویل نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اگر قبلاً در غیاب کالا در انباری در لویو، میتوانستیم سریعاً ظرف 2-3 روز محصولات را از اروپا بیاوریم، اما اکنون هیچکس نمیتواند تحویل کمتر از 2 هفته را تضمین کند، زیرا کامیونها به طور متوسط 12 در مرز میمانند. ویتالی پریتولا، مدیر شرکت یورو متال می گوید: -14 روز.
بنابراین، تأثیر محاصره بر کار شرکت های منفرد در صنعت تا حد زیادی به ساختار عرضه و فروش محصول بستگی دارد. به عنوان مثال، در Metinvest-SMC حجم عمده فروش محصولات فلزی در بازار داخلی انجام می شود، اما واردات نیز وجود دارد.
به دلیل از دست دادن دو کارخانه متالورژی در ماریوپول، ما به واردات ورق های نورد گرم ضخیم هم از شرکت های ایتالیایی خودمان و هم از دیگر کارخانه های اروپایی، ترکیه ای و چینی روی آوردیم. محاصره مرزهای غربی منجر به اختلال در تاریخ های تحویل برنامه ریزی شده برای محصولات نورد فلزی، جستجوی راه های جایگزین برای عبور از مرز و سایر گذرگاه ها و جایگزینی سریع تامین کننده شد. الکساندر ودرنیکوف، رئیس بخش بازاریابی در Metinvest-SMC میگوید، اما این دیگر به عنوان یک مشکل تلقی نمیشد، بلکه بهعنوان وظیفهای بود که باید حل شود.
محاصره سه گذرگاه جاده ای در مرز با لهستان همچنان ادامه دارد و این بدان معناست که خسارات این صنعت در حال افزایش است. در حال حاضر، حتی محاسبه مقیاس کامل خسارت دشوار است.
کالنکوف تأکید میکند: «هنوز محاسبه خسارت کامل به صنعت متالورژی اوکراین به دلیل مسدود شدن مرز لهستان دشوار است، اما شکی نیست که قابل توجه است».
راه حل های لجستیک
از همان ابتدای محاصره، شرکت های متالورژی و بازرگانی فلز اقداماتی را برای بازسازی مسیرهای لجستیکی انجام دادند. اول از همه، شرکتهای این صنعت در تلاش هستند تا به تحویل ریلی روی بیاورند که منجر به افزایش بار روی زیرساختهای راهآهن میشود.
کاهش حملونقل جادهای صادراتی و جبران آن از طریق افزایش بار حملونقل ریلی، روند عبور از مرز در گذرگاههای راهآهن با اتحادیه اروپا را به شدت پیچیده میکند که به نوبه خود منجر به زیان زیادی در صادرات محصولات فلزی میشود. الکساندر کالنکوف می گوید.
وضعیت گذرگاه های مرزی منجر به افزایش بار حمل و نقل، هزینه و زمان حمل محصولات شده است.
مشکل محاصره تا حدی با هدایت کامیونها به مرزهای اسلواکی، مجارستان، رومانی حل شد، اما هم تعرفههای تحویل و هم زمان تحویل تقریباً به زمانی افزایش یافت که هنگام حرکت در مرز اوکراین و لهستان بود. پریتولا خاطرنشان میکند که چنین راهحلهایی فقط قابلیت پیشبینی بیشتر در زمانهای تحویل را افزایش میدهند.
پس از تقریباً دو سال جنگ، بازسازی تدارکات برای تجارت اوکراین دیگر یک مشکل غیرقابل حل نیست، اما همچنان به سرمایه گذاری قابل توجهی در زمان و پول نیاز دارد.
ما تولید سخت افزاری داریم که بخشی از آن به بازار داخلی و بخشی دیگر برای صادرات می رود. به دلیل انسداد مرزی، توقف خاصی در ارسال محصولات ایجاد شد. اما به تدریج مشکل لجستیک حل شد که امکان بازگرداندن حجم صادرات را فراهم کرد، اما نه به طور کامل. سرگئی کووالنکو، مدیر بازرگانی شبکه ملی مراکز فلزی Vartis، تاکید میکند که این امر مستلزم تغییر جهت لجستیک جادهها به ریل است، که موضوع پیچیدهای است و زمان میبرد.
بر اساس اطلاعات مختلف از منابع در لهستان و اوکراین، مسدود کردن یا مسدود کردن جزئی گذرگاه ها تا ژوئن 2024 امکان پذیر است که منجر به افزایش حتی بیشتر در تعرفه های حمل و نقل، کاهش در دسترس بودن ناوگان حمل و نقل و تأثیر منفی بر روی خواهد شد. محموله های صادراتی تاثیر منفی بلندمدت تنها در پایان سال 2024 قابل مشاهده خواهد بود. بار دیگر، چالش های مربوط به لجستیک صادرات تأثیر منفی بر اقتصاد اوکراین دارد.