تراز تجارت در معادن و محصولات مجتمع فلزات اوکراین-رومانی: بررسی تحلیلی
رومانی برای نیازهای خود نیاز به واردات بیش از 4 میلیون تن محصولات فلزی در سال دارد
در طول جنگ، رومانی به مهم ترین مرکز لجستیکی برای صادرات غلات و محصولات معدنی و صنایع فلزات اوکراین تبدیل شد، که همچنین به افزایش شدید مبادلات صادرات و واردات بین کشورهای ما کمک کرد. در مقایسه با سطح قبل از جنگ، واردات کالاهای رومانیایی 2.2 برابر و صادرات اوکراین 3.4 برابر افزایش یافته است. کشور ما در درجه اول به دلیل محصولات کشاورزی، عرضه به رومانی را افزایش داده است. در عین حال، صادرات محصولات معدنی و فلزات اوکراین به رومانی با 30.6 درصد کاهش به 327.7 میلیون دلار رسیده است. از کل این رقم به صورت فیزیکی صادر شد.
برتری مواد اولیه اوکراین
جنگ تجارت متقابل کالا بین اوکراین و رومانی را تشدید کرده است که به ادغام اقتصادهای ما و توسعه زیرساخت های لجستیکی کمک می کند.
در مقایسه با قبل از جنگ 2021، واردات محصولات از رومانی در سال 2023 از نظر فیزیکی 2.2 برابر - به 1.07 میلیون تن، از نظر مالی - 2 برابر، به 1.56 میلیارد دلار افزایش یافت - از نظر فیزیکی به 11.7 میلیون تن، از نظر مالی - 2.4 برابر، به 3.8 میلیارد دلار.
پویایی بالاتر صادرات از نظر فیزیکی نشان می دهد که اوکراین مواد خام زیادی به ویژه محصولات کشاورزی با ارزش افزوده پایین به رومانی عرضه کرده است.
مرکز لجستیک
مهمترین حمایت رومانی برای اوکراین این بود که در سال 2022 این کشور به قطب لجستیکی برای صادرات غلات و محصولات معدنی و صنایع فلزات اوکراین تبدیل شد. بندر کنستانتا رومانیایی نقش اصلی را در این روند ایفا کرد. بیشتر صادرات اوکراین به رومانی از طریق ترانزیت انجام می شد، زیرا کنستانتا از نظر ظرفیت رایگان برای اوکراین نزدیک ترین و در دسترس ترین بود. هجوم عظیم محموله های اوکراینی به این بندر اجازه داد تا کل حمل و نقل خود را 11.9 درصد نسبت به سال 2022 افزایش دهد. - تا 75.5 میلیون تن محموله و به ویژه سنگ آهن با 46.9٪ سالانه. - تا 7 میلیون تن. سال گذشته، این بندر توانست مجموع حمل و نقل خود را 22.5 درصد دیگر افزایش دهد - به 92 میلیون تن. مجموع جریان محموله اوکراینی در سال 2023 به 25 میلیون تن، از جمله حمل و نقل ترانزیت غلات - بیش از 14 میلیون تن، بالغ شد.
صادرکنندگان به طور فعال از این مسیر از طریق حمل و نقل جاده ای در کنستانتا استفاده می کنند. محموله اوکراینی از طریق جاده، راه آهن و با کشتی از بنادر رنی و ایزمیل دانوب به کنستانتا می رسد.
رومانی به همراه ترکیه و بلغارستان امنیت کشتیرانی دریای سیاه را تضمین خواهند کرد. این کشورها در ژانویه یادداشتی را برای تشکیل ائتلافی برای پاکسازی مین در دریای سیاه امضا کردند. اجرای عملی سند ممکن است از آوریل تا مه آغاز شود. به یاد بیاوریم که کریدور دریایی اوکراین در امتداد خط ساحلی اوکراین و کشورهای "ائتلاف ضد مین" قرار دارد و حرکت کشتی های تجاری توسط مین های رانش تهدید می شود.
همکاری لجستیکی بین اوکراین، رومانی و مولداوی از نظر خطوط ریلی نشان میدهد که با حسن نیت، گفتگو و سرمایهگذاری، میتوان ظرفیت مسیرهای لجستیکی موجود را نسبتاً سریع افزایش داد.
در سال 2022، رومانی به سرعت راه آهن عریض را به بندر گالاتی تعمیر کرد . این امر امکان حمل بار از اوکراین به بندر دانوب را بدون تغییر لوکوموتیو فراهم کرد.
به نوبه خود، مولداوی ترانزیت (نقش آن را باید در ارتباط با رومانی در نظر گرفت) نیز به طور فعال زیرساخت های راه آهن را تعمیر می کند و حتی خود روش ترانزیت را ساده می کند . نقش این کشور نه تنها برای صادرات محموله اوکراینی به بندر گالاتی، بلکه به رنی اوکراین نیز بسیار مهم است. این تنها بندر اوکراینی است که ارتباط مستقیم با شبکه راه آهن اوکراین ندارد. تحویل کالا به این بندر به صورت ترانزیت از طریق خاک مولداوی صورت می گیرد.
رومانی به گسترش قابلیت های لجستیکی خود ادامه می دهد. در سال 2022-2023 نوسازی زیرساخت های راه آهن و بندر به طور فعال انجام شد . در ابتدای سال جاری، اتحادیه اروپا 126 میلیون یورو به بنادر رومانیایی اختصاص داد تا ظرفیت حمل و نقل و ذخیره سازی برای پردازش محموله های اوکراینی را توسعه دهد.
حمل و نقل جاده ای بین کشورها نیز به طور فعال در حال توسعه است. سال گذشته، اوکراین و رومانی توافق کردند که یک گذرگاه جاده ای جدید بین Bila Tserkva (منطقه ماوراءالنهر) و Sighetu Marmatiei باز کنند، که در اصل برای جا دادن کامیون ها طراحی خواهد شد. در حال حاضر، پنج ایست بازرسی خودرو و یک ایست بازرسی برای تردد کشتی ها در مرز با رومانی وجود دارد. از این تعداد، فقط دو کامیون ثبت نام می کنند: Porubnoye - Siret و Dyakovo - Halmeu. علاوه بر این، اتوسترادا مولدووی به طول 450 کیلومتر در حال حاضر با بودجه رومانی و اتحادیه اروپا در حال ساخت است. از بخارست تا مرز اوکراین ادامه خواهد داشت. این جاده یک کریدور حمل و نقل اروپایی جدید برای اوکراین ایجاد می کند و مسیر دیگری برای دسترسی به بنادر رومانی فراهم می کند.
تعادل فولاد
نزدیکی جغرافیایی رومانی به متالوژیست های اوکراینی اجازه داد تا عرضه محصولات فلزی به بازار رومانی را در سال سخت 2022 افزایش دهند. به همین دلایل، متالوژیست های رومانیایی توانستند صادرات خود را به اوکراین در سال 2023 افزایش دهند. بر اساس گزارش سرویس گمرک دولتی اوکراین، در سال 2022، صادرات فولاد اوکراین به این کشور سالانه 5.5 درصد افزایش یافته است. - تا 297 هزار تن با این حال، سال گذشته کاهش - 17.6٪ سالانه. - تا 245 هزار تن که احتمالاً به دلیل کاهش عمومی مصرف فولاد در بازار رومانی است.
حتی با وجود وابستگی وارداتی خود و کاهش تولید فولاد، رومانی در طول جنگ توانست عرضه محصولات فلزی به بازار اوکراین را افزایش دهد. در مقایسه با قبل از جنگ 2021، صادرات محصولات فولادی رومانیایی در سال 2023 از نظر فیزیکی 6.2 برابر - به 55.3 هزار تن، از نظر مالی - 4.9 برابر، به 63.1 میلیون دلار افزایش یافت.
صادرات اوکراین
صادرات اوکراین مجتمع های معدنی و متالورژی به رومانی با انواع مختلفی از محصولات ارائه می شود. انبوه ترین کالای صادراتی سنگ آهن است که عرضه آن از سال 2021 افزایش یافته است و در پایان سال 2023 به حدود 1.5 میلیون تن به ارزش 154 میلیون دلار رسیده است. هزار تن) و کک (10.3 هزار تن)، اما در سال های بعد متوقف شدند.
برای تعدادی از اقلام کلیدی صادراتی محصولات فلزی برای دوره 2021-2023، اوکراین توانست عرضه به بازار رومانی را افزایش دهد:
رزین - با 63.4٪، به 78.5 هزار. t;
محصولات فولادی نیمه تمام - 3.2 بار تا 65.9 هزار تن.
لوله - با 66.4٪، به 29.7 هزار تن.
لازم به یادآوری است که بیشتر این محصولات در حال حمل و نقل هستند، زیرا رومانی یک مرکز لجستیکی بسیار بزرگ برای اوکراین است.
در عین حال، در این مدت، عرضه محصولات فلزی زیر به میزان قابل توجهی کاهش یافت:
فولاد نورد گرم تخت - 74.5٪، تا 22.1 هزار تن.
محصولات نورد پوشش داده شده - 70.6٪، تا 7.6 هزار تن.
فروآلیاژها - 56.3٪، تا 7.1 هزار تن؛
اتصالات (کد 7214) - با 43.3٪، به 18.2 هزار. تی
کاهش عرضه انواع خاصی از محصولات فلزی ممکن است با کاهش تقاضا در رومانی و کاهش تولید داخلی در اوکراین و افزایش هزینه لجستیک در مقایسه با دوره قبل از جنگ همراه باشد.
واردات از رومانی
واردات کلیدی محصولات فلزی از رومانی به اوکراین از ابتدای جنگ، فولاد نورد گرم، فولاد پوشش داده شده و فولاد آلیاژی بوده است. عرضه محصولات نورد پوشش داده شده در سال 2023 نسبت به قبل از جنگ 2021 بیش از 6 برابر افزایش یافت - به 13.7 هزار تن برای دو نوع دیگر از محصولات فلزی در سال 2021 عملاً هیچ عرضه ای وجود نداشت، بنابراین پویایی واردات در پایان سال 2023 آن بود. برای آنها از مقیاس خارج می شود.
اگرچه صادرات فولاد رومانیایی چندین بار در طول جنگ افزایش یافت، اما حجم آنها حتی برای مقیاس بازار اوکراین در طول جنگ کم است. این تنها 4.5 درصد از کل واردات فولاد اوکراین یا 1.6 درصد از سطح مصرف فلز در اوکراین در سال 2023 را نشان می دهد، که نشان می دهد رومانی پتانسیل افزایش صادرات محصولات فولادی به اوکراین را دارد.
متالورژی در چهارراه
رومانی یک تولیدکننده کوچک فولاد با پویایی تولید راکد در سال های اخیر است. بر اساس گزارش WorldSteel، این کشور تولید فولاد را نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش داده است. - به 1.58 میلیون تن، در حالی که کاهش در سال 2022 22.2 درصد سالانه بود. - تا 2.62 میلیون تن فولاد در رومانی در سال 2023 تنها 1.25٪ (در سال 2022 - 1.9٪) از رقم پاناروپایی بود.
ویژگی متالورژی رومانی این است که صادرات آن به طور متوسط بیش از 90 درصد از حجم تولید خود را تشکیل می دهد. به نظر می رسد مصرف داخلی فلزات در کشور که در سال های 2021 و 2022 در سطح 4.3 میلیون تن و 3.8 میلیون تن بوده است، تقریباً کاملاً وابسته به واردات است. در سال های اخیر، واردات محصولات فلزی نیمه تمام و نهایی نورد به رومانی از 4 میلیون تن در سال فراتر رفته است.
دلایل رکود متالورژی رومانیایی هم در عوامل محلی و هم در روندهای پاناروپایی نهفته است. صنعت متالورژی رومانی پس از بحران سال 2008 نتوانست بهبود یابد. با رسیدن به حداکثر حجم تولید فولاد از اواخر دهه 90 در سال 2007 (6.3 میلیون تن)، تولید متالورژی در رومانی در سال 2009 سقوط کرد - 2.3 برابر، به 2.8 میلیون تن از آن زمان، تولید فولاد در این کشور از 4 تجاوز نکرد میلیون تن در سال و در سال 2023 حتی به زیر سطح 2 میلیون تن کاهش یافت.
در سپتامبر تا دسامبر سال گذشته، کارخانه فولاد رومانیایی لیبرتی گالاتی در گالاتی تنها کوره بلند فعال خود را به مدت 69 روز تعطیل کرد . دلیل این امر نبود مواد اولیه کافی بود. به همین دلیل، کارخانه مجدداً واحد را در تعطیلات کریسمس متوقف کرد . کارخانه گالاتی، مانند سایر دارایی های لیبرتی استیل در اروپا، دارای مشکلات سیستماتیک است .
از سوی دیگر، صنعت فولاد رومانی پتانسیل بالایی دارد و برای تخفیف زود است. تولید کننده ایتالیایی فولاد نورد گرم و پروفیل های ویژه AFV Beltrame در نظر دارد امسال 20 میلیون یورو در کارخانه های رومانیایی در تارگویست و کالاراسی سرمایه گذاری کند . در سال 2023 بیش از 30 میلیون یورو برای بازسازی این نیروگاه ها سرمایه گذاری شده است.
علاوه بر این، کارخانه لیبرتی گالاتی به زودی تحت نوسازی فنی قرار خواهد گرفت - آنها قصد دارند دو کوره قوس الکتریکی، دو کاستور پیوسته و یک کارخانه نورد گرم نصب کنند. ظرفیت این کارخانه پس از نوسازی 3 میلیون تن فولاد و 2.85 میلیون تن محصولات نورد در سال خواهد بود.
یک عامل کلیدی در رشد تجارت متقابل بین رومانی و اوکراین، توسعه زیرساختهای لجستیکی و رشد ظرفیت توان عملیاتی آن خواهد بود. افزایش تعداد گذرگاههای جادهای، تعمیر خطوط راهآهن و زیرساختهای راهآهن، تعمیق مسیر در بنادر دانوب، سرمایهگذاری متقابل در پایانههای ترانزیتی و بسیاری از پروژههای دیگر به اوکراین و رومانی اجازه میدهد گردش تجاری را افزایش دهند و مصرف فلز را افزایش دهند. متالورژی رومانی فرصت های خوبی در بازار اوکراین دارد و زیرساخت های لجستیکی رومانی می تواند پشتیبانی خوبی برای صادرات محصولات معدنی و فلزی اوکراین به سایر کشورها فراهم کند.