سیاست صنعتی سبز: چگونه اصلاح آلودگی صنعتی را اجرا کنیم؟
اجرای مقررات جدید زیست محیطی باید عامل جنگ و وضعیت کلی صنعت را در نظر بگیرد
بحث در مورد اصلاح آلودگی صنعتی حدود 10 سال است که ادامه دارد. اهمیت موضوع نه تنها با نیاز فوری، بلکه با تعهداتی که اوکراین تحت توافقنامه ارتباط با اتحادیه اروپا و برنامه تسهیلات اوکراین بر عهده گرفته است، مرتبط است.
در نیمه دوم خرداد، پس از بررسی های طولانی در مجلس، لایحه مربوطه به عنوان مبنا به تصویب رسید. با این حال، با توجه به تجارت اوکراین، این سند و ماهیت اجرای مقررات زیست محیطی اروپا در اوکراین نیاز به بهبود دارد. جنگ شرایط کار شرکت های صنعتی را به شدت بدتر کرده است و راه اندازی شیوه های جدید زیست محیطی بدون در نظر گرفتن این عامل، تقریباً در کل بخش واقعی اقتصاد یک بحران سیستماتیک را تهدید می کند.
تفاوت های ظریف رای دادن
در 20 ژوئن، رادای ورخوونا به عنوان لایحه پایه شماره 11355 "در مورد پیشگیری و کنترل یکپارچه آلودگی صنعتی" تصویب کرد. این سند (به جز تعداد) با لایحه شماره 6004-د «در مورد تضمین حقوق اساسی شهروندان برای داشتن محیطی امن برای زندگی و سلامت» یکسان است که مجلس روز قبل، در 19 ژوئن، نتوانست آن را تصویب کند. یک رای کم بود
رای گیری به دلیل غیبت بسیاری از نمایندگان مردم در سالن ناکام ماند. مجلس به سرعت «نظارت فنی» خود را اصلاح کرد و لایحه جدیدی به شماره ۱۱۳۵۵ ثبت کرد و فردای آن روز به آن رأی داد.
این وضعیت منجر به نقض الزامات هنر شد. ماده 107 قانون "در مورد آیین نامه دادرسی ورخوفنا رادا اوکراین". این قانون تصریح میکند که «لایحهای که توسط رادا عالی رد شده یا لایحهای که اساساً آن را تکرار میکند، نمیتواند در جلسات فوقالعاده کنونی و بعدی رادای عالی مجمع مربوطه ارائه شود».
اما مهمتر از آن، لایحه شماره 6004-d بخشی از تعهدات تحت توافقنامه ارتباط با اتحادیه اروپا و برنامه تسهیلات اوکراین است. بحث و توسعه آن به هر شکلی حدود 10 سال به طول انجامید.
این لایحه در چارچوب یکپارچگی اروپایی بسیار مهم است و برای نوسازی محیط زیست کشور ما حیاتی است. ولادیسلاو آنتیپوف توضیح میدهد که علیرغم جنگ، اوکراین در سال گذشته پیشرفت قابلتوجهی در تحقق الزامات بخش زیستمحیطی و آب و هوایی در یکپارچگی اروپا داشته است . مدیر کل مرکز اکولوژی و توسعه فناوری های نوین (سرن).
اصل سند
هدف از لایحه شماره 11355 اجرای دستورالعمل 2010/75/EU در مورد انتشارات صنعتی در قوانین اوکراین است، اگرچه تفاوت های خاصی در نحوه اجرای آن وجود دارد.
این لایحه مربوط به شرکت های انرژی، متالورژی، سیمان، نفت و گاز، خمیر و کاغذ، شیمیایی و غیره است.
این سند برای معرفی شیوه های مهم زیر فراهم می کند:
انتقال به یک مجوز یکپارچه یک سند مجوز واحد است که باید نیاز به دریافت مجوزهای جداگانه برای انتشار آلاینده ها در جو، استفاده ویژه از آب و تصفیه زباله را برطرف کند. یک مجوز یکپارچه استانداردهای آلاینده های زیست محیطی و ضایعات خاصی را برای مشاغل تعیین می کند.
ایجاد مبنای قانونی برای اجرای یافتههای بهترین فنآوریها و روشهای مدیریتی موجود (BATM)، یعنی فهرستی از فناوریها و استانداردهای پیشنهادی برای انتشار و تخلیه آلایندهها که بر اساس آنها تعیین میشود و همچنین روشهای مدیریتی، به ویژه مدیریت و نظارت بر محیط زیست.
ولادیسلاو وارناوسکی ، مدیر محیط زیست و ایمنی صنعتی در Interpipe، خاطرنشان می کند: "اینها همان "استانداردهای زیست محیطی اروپایی" برای همه شرکت های صنعتی بزرگ هستند که باید وضعیت محیط زیست را در شهرهای صنعتی اوکراین به طور اساسی تغییر دهند.
قبض چه اشکالی دارد؟
لایحه شماره 11355 شامل چندین موقعیت مهم است که از نظر تجارت اوکراین و به ویژه شرکت های متالورژی باید بهبود یابد:
1. ما به یک مکانیسم انعطاف پذیر برای تعیین ضرب الاجل برای اجرای اقدامات برای اجرای LDTM نیاز داریم.
حداکثر دوره ممکن برای انتقال به استانداردهای زیست محیطی جدید برای تاسیسات موجود در شرکت ها، 7 سال از تاریخ اعمال نتیجه گیری LDTM، پیشنهاد شده در لایحه شماره 11355، کافی نیست. جامعه تجاری پیشنهاد می کند که دوره از کار انداختن تاسیسات را به 15 سال افزایش دهد.
در شرایط جنگ، غلبه تاسیسات تولیدی قدیمی و کمبود منابع سرمایهگذاری، بخش قابل توجهی از بنگاههای متاثر از اصلاحات تا 7 سال دیگر فرصتی برای نوسازی نخواهند داشت و مجبور میشوند ظرفیتهای قدیمی خود را متوقف کنند یا به طور کلی فعالیت خود را متوقف کنند. .
2. استفاده از گسترده ترین منابع مالی ممکن ضروری است.
تامین مالی پروژه های زیست محیطی در مقیاس بزرگ که باید برای انتقال به LDTM اجرا شوند، یک سوال بزرگ باقی مانده است. همانطور که ولادیسلاو آنتیپوف خاطرنشان می کند، اکنون بسیاری از صنایع اوکراین یا در آستانه سودآوری یا حتی در حالت قرمز فعالیت می کنند. شرکت ها بودجه خود را برای چنین سرمایه گذاری های بزرگی ندارند و جذب بودجه خارجی برای کارخانه ای که هر روز موشک ها بر فراز آن پرواز می کنند به سادگی غیرممکن است.
به گفته ولادیسلاو وارناوسکی، این می تواند بودجه دولتی، وام های ترجیحی و بدون بهره، کمک های مالی و یارانه های دولتی، وجوه کمک های فنی بین المللی و غیره باشد.
3. لازم است تاریخ لازم الاجرا شدن قانون تا پایان یا لغو حکومت نظامی به تعویق بیفتد.
هیچ کس نمی داند که جنگ چه زمانی به پایان می رسد و مفاد لایحه شماره 11355 اجرای آن توسط شرکت ها را از سه ماهه سوم سال 2025 (یک سال پس از تاریخ تصویب احتمالی) پیش بینی می کند.
با در نظر گرفتن این مهلتها و واقعیتهای کنونی جنگ، وضعیت اقتصاد کشور، این عوامل خطرات زیادی را ایجاد میکند که بنگاهها نتوانند در عمل الزامات مربوطه را رعایت کنند. لیودمیلا تسیگانوک تاکید میکند که با توجه به وجود یک الزام قانونی مستقیم برای انجام فعالیتهای اقتصادی بر اساس مجوز یکپارچه، کشور با خطر سیستماتیک بالایی برای بدون زیرساختهای حیاتی و صنعت در طول یک جنگ تمام عیار مواجه خواهد شد. رئیس انجمن متخصصان محیط زیست.
4. تمدید اعتبار مجوزهای موجود اپراتور نصب برای مدت حکومت نظامی ضروری است.
انتظار می رود این لایحه در اکتبر 2025 اجرایی شود، در حالی که مجوزها در اکتبر 2029 منقضی می شوند و اپراتورهای کارخانه باید تا اکتبر 2028 برای یک مجوز یکپارچه درخواست دهند. بنابراین، اپراتورهای کارخانه ملزم به انجام برخی اقدامات مقدماتی و تأمین مالی آنها در طول سال 2027 هستند.
با در نظر گرفتن حکومت نظامی و وضعیت اقتصاد کشور، تمدید اعتبار مجوزها و الزام متصدیان تاسیسات به درخواست مجوز یکپارچه حداکثر تا چهار سال از تاریخ خاتمه یا لغو نظامی ضروری است. لیودمیلا تسیگانوک می گوید قانون.
همانطور که ArcelorMittal Krivoy Rog خاطرنشان می کند، این مرحله منطقی است، زیرا در سطح وزارت منابع طبیعی و کابینه وزیران لازم است حجم زیادی از مقررات برای مطابقت با الزامات قانون تدوین و تصویب شود. به ویژه تصویب کلیه استانداردهای اقتصادی بخشی برای LDTM ضروری است که بر اساس آن وزارت منابع طبیعی مجوزهای یکپارچه جدید صادر کند.
5. حذف قاعده عدم اعمال اصل رضایت ضمنی در روابط حقوقی در خصوص مجوز یکپارچه حائز اهمیت است.
«قاعده «عدم اعمال اصل رضایت ضمنی» در روابط حقوقی ناشی از فرآیند صدور مجوز یکپارچه توسط مرجع صدور مجوز، نقض ضمانت قانونی بودن اقدامات واحدهای تجاری در صورت وقوع است. آنها در ArcelorMittal Krivoy Rog تاکید میکنند که ناتوانی مرجع صدور مجوز در انجام تعهدات خود برای رعایت مهلتهای صدور اسناد مجوز و مستلزم انصراف است.
6. الزام به نصب سیستم های نظارت خودکار در تاسیسات مشمول از کار افتادن در کوتاه مدت (طی 4 سال) پس از لازم الاجرا شدن قانون باید حذف شود.
تنظیم برای وضعیت داخلی
در سطح کلی، لایحه شماره 11355 وضعیت اقتصادی واقعی در اوکراین و خسارات بخش معدن و فلزات در طول تقریبا 2.5 سال جنگ را در نظر نمی گیرد. بنابراین، شرایط اقتصادی کنونی امکانهای مدرنسازی سریع محیطی را محدود میکند.
"بزرگترین نقص در سند نیست، بلکه در عدم قطعیت خارجی است. این لایحه طوری نوشته شده که انگار هیچ اتفاقی نمی افتد و ما می توانیم با آرامش برای معرفی نوآوری های تکنولوژیک برنامه ریزی کنیم. ولادیسلاو وارناوسکی میگوید امروز، هیچ یک از شرکتهای اوکراینی قادر به جذب وجوه اعتباری با شرایط مناسب نیست و همچنین نمیتواند متخصصان خارجی لازم را برای پیادهسازی فناوریها بیاورد.
اوکراین باید رویه های اروپایی را اتخاذ کند، زیرا این بخشی جدایی ناپذیر از سیاست ادغام اروپا و بخشی از تعهدات مندرج در توافقنامه ارتباط با اتحادیه اروپا است، اما عوامل دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند.
سیستم اروپایی حمایت از کسب و کار در قالب کمک های مالی چند میلیارد دلاری برای نوسازی محیط زیست، در حالی که در اوکراین چنین رویه ای وجود ندارد.
دستیابی اتحادیه اروپا به سطح فعلی انتشار آلاینده ها در جو توسط نوسازی فناوری، از جمله از طریق کمک های مالی اتحادیه اروپا، که برای تقریبا 30 سال انجام شده است، از پیش تعیین شده است.
شرکت های کشورهای عضو اتحادیه اروپا، هنگام اجرای دستورالعمل 2010/75/EU، با چالش هایی به بزرگی مانند اقدامات نظامی که تهدید تخریب فیزیکی یا تصرف شرکت های تولیدی را به همراه داشت، مواجه نشدند.
مشکل اصلی عدم امکان تأمین مالی نوسازی محیطی توسط شرکت ها به تنهایی در شرایط جنگ است. شرکتهای داخلی به حمایت دولت برای مدرنسازی در داخل کشور یا صندوقهای اروپایی به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا دسترسی ندارند.
در عین حال، شرکتهای اروپایی به سرمایهگذاریهای لازم برای انجام مدرنسازی اکو دسترسی دارند. طبق گزارش EBA، در سال های 2000-2022. اتحادیه اروپا بیش از 800 میلیارد یورو کمک از صندوق های ساختاری اتحادیه اروپا (کمک های مالی، وام های بلند مدت ارزان، معافیت های مالیاتی و غیره) برای حفاظت از محیط زیست و اقدامات بهره وری انرژی، از جمله معرفی LDTM و انتقال به الزامات زیست محیطی جدید
«روشهای اروپایی در زمینه کمکهای مالی و بودجهبندی برای مدرنسازی زیستمحیطی در اوکراین اعمال نمیشود، که در واقع به این معنی است که با هزینه نهادهای تجاری انجام میشود. این امر هم در دوره جنگ و هم در دوره پس از جنگ بسیار پرهزینه است، زیرا برخی از شرکت های صنعتی، که به دلایل مختلف، عمدتاً مربوط به عملیات نظامی هستند، در حال حاضر در حالت بقا هستند. ArcelorMittal Krivoy Rog خاطرنشان می کند: آنها به سادگی نمی توانند هزینه های چنین مدرن سازی را در چارچوب زمانی تعیین شده توسط لایحه پوشش دهند.
بنابراین، مقامات اوکراینی باید تلاشهای مذاکرهکنندهای را با اتحادیه اروپا برای جذب منابع مالی برای مدرنسازی محیط زیست از صندوقهای اروپایی به عنوان بخشی از یکپارچگی اروپایی انجام دهند. که مسئولان ما هنوز تلاش و توجه لازم را به آن نشان نداده اند.
علاوه بر این، اتحادیه اروپا رویکرد نسبتاً متعادلی را برای اجرای الزامات زیست محیطی خود اتخاذ می کند و انحرافاتی را از نتایج LDTM برای سال ها و حتی برای مدت نامحدود ارائه می دهد و این با مفاد دستورالعمل 2010/75 مغایرت ندارد. / اتحادیه اروپا
بخش 3 ماده 14 دستورالعمل 2010/75/EU تصریح می کند که نتایج ETMP راهنمایی برای ایجاد شرایط مجوز ارائه می کند و مقام صلاحیتدار در موارد خاص ممکن است مقادیر محدود انتشار کمتری را تعیین کند. حتی پس از گذشت 10 سال از تاریخ انقضای دوره اجرا، دستورالعملهای انحراف رایج هستند و به طور گسترده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعمال میشوند.»
راه خروج
در شرایط فعلی، بازرگانی پیشنهاد می کند لایحه شماره 11355 با در نظر گرفتن نظرات انجمن های صنعت نهایی شود. این مهم است که این کار را در اسرع وقت انجام دهید، زیرا این سند در قرائت اول با دوره آماده سازی کوتاه شده برای دوم تصویب شد.
ولادیسلاو آنتیپوف خاطرنشان میکند: «امیدوارم قانونگذاران هنگام بررسی این لایحه در قرائت دوم به جنبههای مشکلساز توجه کنند، یا این مسائل باید با آئیننامههای بعدی حل شود».
اوکراین نه تنها به کپی برداری کورکورانه از مقررات و مکانیسم های زیست محیطی اروپا، بلکه به اجرای همه جانبه همه شیوه های موجود، از جمله حمایت از سرمایه گذاری نیاز دارد. در غیر این صورت کشور تنها با نابودی کل صنایع مواجه است که در شرایط جنگی به دلیل کمبود بودجه خود نمی توانند نوسازی محیطی را انجام دهند.
امروز، مجتمع معدنی و متالورژی، صنایع انرژی و سیمان بیشترین خطر را دارند که LDTM به موقع اجرا نشود. این صنایع دارای زنجیره های تولید بسیار پیچیده، طراحی و ساخت و ساز در مقیاس بزرگ هستند و همچنین به گران ترین و مدرن ترین راه حل های تکنولوژیکی نیاز دارند.
جای تعجب است که در واقعیت های جنگ و مشکلات در اقتصاد، در 3 ژوئیه 2024، کمیته سیاست زیست محیطی ورخونا رادا در جلسه خود توصیه کرد که لایحه شماره 11355 در قرائت دوم و به طور کلی تصویب شود. نه اصلاحات نمایندگان و نه جایگاه انجمن های صنعتی و کارشناسان مورد توجه قرار نگرفت. چنین رویکرد رسمی نه به مدرن سازی صنعت کمک می کند و نه تضمینی برای ادغام اوکراین در اتحادیه اروپا.