صنعت و ساخت و ساز اروپا بسیار کند در حال بهبود هستند
در طول جنگ، اتحادیه اروپا به بزرگترین شریک تجاری اوکراین تبدیل شد. این امر با حذف محدودیت های تجاری و نزدیکی جغرافیایی که در مواجهه با مشکلات لجستیکی مهم است، تسهیل شد. در پایان نیمه اول سال 2024، صادرات اوکراین به اتحادیه اروپا به 11 میلیارد دلار یا 56 درصد از کل حجم رسید. اروپا برای صنعت معدن و فلزات اهمیت بیشتری دارد. تحویل محصولات فلزی به کشورهای اروپایی 84 درصد از صادرات اوکراین در نیمه اول سال بود. بنابراین، چشم انداز صادرات اوکراین - هم عمومی و هم مجتمع معدنی و متالورژی - به وضعیت بازار اتحادیه اروپا بستگی دارد.
وضعیت کلان اقتصادی
اقتصاد اروپا در تلاش است تا پس از طوفان سال 2022 بهبود یابد، زمانی که تهاجم تمام عیار روسیه آغاز شد، بسیاری از زنجیره های تامین "شکست" و قیمت انرژی افزایش یافت. این امر بعداً با تورم، افزایش نرخ بهره و کاهش در دسترس بودن اعتبار ترکیب شد که در نهایت منجر به کاهش سرعت فعالیت های اقتصادی، به ویژه در بخش های ساختمانی و صنعتی شد. در نتیجه، رشد اقتصادی در منطقه یورو و اتحادیه اروپا در پایان سال 2023 پس از 3.4 درصد در سال 2022، تنها به 0.4 درصد رسید.
فعالیت اقتصادی در سال جاری همچنان پایین است. بر اساس گزارش یورواستات، در سه ماهه دوم، اقتصاد منطقه یورو در سطح سه ماهه اول رشد کرد - 0.3٪ در هر سال.
بزرگترین اقتصادها در جهات مختلف در سه ماهه دوم توسعه یافتند: تولید ناخالص داخلی آلمان 0.1٪ در فصل چهارم کاهش یافت، در حالی که در فرانسه، ایتالیا و اسپانیا رشد 0.3٪، 0.2٪ و 0.8٪ در فصل چهارم بود. به ترتیب. توسعه پایدار در بسیاری از کشورهای کلیدی به اروپا اجازه داد تا افت اقتصاد آلمان را جبران کند. از نظر سالانه، اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه دوم 0.6 درصد رشد کرد.
ارزیابی های فعلی از فضای کسب و کار در اروپا پایین است. بر اساس گزارش کمیسیون اروپا، شاخص کلی احساسات تجاری در منطقه یورو (شاخص احساسات اقتصادی) در ماه اوت به 96.6 واحد افزایش یافت. فضای کسب و کار در صنعت، اگرچه اندکی بهبود یافته است، اما اکنون یک سال است که در حوزه حداقل های محلی قرار دارد. به ویژه، در آلمان PMI به پایین ترین حد در 5 ماه گذشته، در فرانسه به پایین ترین حد در 8 ماه اخیر رسیده است. ارزیابیهای کلی جو اقتصادی پایین تا حدی توسط وضعیت نسبتاً خوب در بخش خدمات پشتیبانی میشود، اما این برای بهبود قابل توجه ارزیابیهای کل احساسات تجاری کافی نیست.
چشم انداز کوتاه مدت برای احیای فعالیت های اقتصادی تا حد زیادی به کاهش بیشتر نرخ های بهره در بحبوحه تضعیف تورم بستگی دارد. بازار انتظار دارد کاهش نرخ بهره پس از نشست ECB در 12 سپتامبر ادامه یابد. به یاد بیاوریم که تنظیم کننده هر سه نرخ بهره کلیدی را در ماه ژوئن 25 واحد کاهش داد. در حال حاضر، نرخ پایه وام ها 4.25٪ در سال، سپرده ها - 3.75٪، وام های حاشیه - 4.5٪ است. پیشبینی آغاز چرخه کاهش نرخ بهره بود که به بهبود احساسات تجاری در منطقه یورو در پایان سال 2023 کمک کرد.
وضعیت تقاضا برای فولاد
تقاضا در بازار فولاد اروپا بسیار ضعیف است، زیرا تحت تأثیر عوامل کلان متعددی است که رشد آن را محدود می کند.
ورلد استیل در یک بررسی گفت: اتحادیه اروپا و صنایع مصرفکننده فولاد آن با چالشهای متعددی روبرو هستند: تغییرات ژئوپلیتیکی و عدم اطمینان، تورم بالا، سیاستهای پولی فشرده و برداشتن جزئی از حمایت مالی، و همچنین قیمتهای انرژی و کالاها همچنان بالاست.
از ابتدای سال جاری، انجمن EUROFER دو بار متوالی پیش بینی خود را برای رشد مصرف ظاهری فولاد در اتحادیه اروپا بدتر کرده است. اکنون انتظار می رود که رشد مصرف در سال 2024 تنها 1.4٪ باشد - به 127 میلیون تن حتی چنین افزایش حداقلی بیش از یک "بازگشت فنی" پس از فاجعه بار 2023 نیست، زمانی که مصرف 8.7٪ کاهش یافت. - تا 126 میلیون تن.
افزایش مصرف فلزات تنها در سال آینده قابل انتظار است. EUROFER افزایش 4.1 درصدی مصرف ظاهری فولاد در اتحادیه اروپا را به 133 میلیون تن در سال 2025 پیش بینی می کند. انتظار می رود مصرف واقعی فولاد در اتحادیه اروپا در سال آینده 2.4 درصد رشد کند. (پیش بینی قبلی - 2.1٪ سالانه).
بیایید وضعیت فعلی و آینده در بخش های اصلی مصرف کننده فلزات اقتصاد اروپا را در نظر بگیریم.
ساخت و ساز
بزرگترین صنعت مصرف کننده فلز در اتحادیه اروپا ساخت و ساز است - 33٪ از کل مصرف فولاد. شرایط آنجا تحت فشار بسیاری از عوامل منفی است.
تحلیلگران EUROFER خاطرنشان می کنند: "افزایش قیمت مصالح ساختمانی، همراه با کمبود نیروی کار در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا، افزایش عدم اطمینان اقتصادی و به ویژه افزایش نرخ بهره به دلیل تقویت سیاست پولی، تأثیر منفی بر حجم ساخت و ساز دارد."
در نتیجه بخش ساخت و ساز نسبت به سال قبل 1 درصد کاهش یافت. در سال 2023، اگرچه کاهش کمتر از حد انتظار بود (-2.1٪ سالانه). این روند در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت، از جمله به دلیل کاهش قابل توجه حمایت های دولتی از این صنعت، که قبلاً محرک رشد آن بود. انتظار می رود تولید ساخت و ساز در اتحادیه اروپا در سال 2024 به میزان 1.4 درصد در سال کاهش یابد.
در عین حال، تسهیل سیاست پولی و بهبود شرایط تامین مالی پروژهها در سال جاری به ما این امکان را میدهد که انتظار افزایش 1.8 درصدی فعالیت ساختمانی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشیم. در حال حاضر در سال 2025
صنعت خودروسازی
دومین صنعت مهم، صنعت خودروسازی است (18 درصد کل مصرف فولاد). تا همین اواخر، وضعیت اینجا بسیار بهتر از بسیاری از بخشهای اقتصاد اروپا بود. به دلیل بهبود تقاضا، تولید در صنعت خودرو در سال 2023 به میزان قابل توجهی بیش از حد انتظار رشد کرد - 8.7٪ سالانه. (در سال 2022 - 5.7٪ سالانه). با این حال، این سطح بسیار کمتر از سال های قبل از کووید 2018-2019 باقی مانده است.
بهبود صنعت خودرو تا ماه می امسال ادامه داشت، زمانی که نرخ ثبت نام خودرو در سه بازار از چهار بازار اصلی منطقه - ایتالیا، آلمان و فرانسه - به شدت کاهش یافت. به دلیل رکود صنعتی طولانی مدت، عدم اطمینان در مورد استانداردهای خودروهای الکتریکی و اعتماد پایین مصرف کنندگان، EUROFER انتظار دارد تولید در بخش خودرو اتحادیه اروپا 3 درصد در سال کاهش یابد. (پیش بینی قبلی – -0.4% سالانه) بر اساس نتایج سال 2024.
در عین حال، پیشبینی تولید خودرو برای سال 2025 رشد 2.3 درصدی سالانه را فرض میکند. (پیش بینی قبلی - 0.8٪ سالانه).
به هر حال، تقاضا برای خودرو تا زمانی که وضعیت اقتصاد کلان و درآمد مصرف کنندگان بهبود نیابد ضعیف باقی خواهد ماند. همچنین، عدم اطمینان در مورد عرضه مدلهای جدید خودرو و نبود نقاط شارژ خودروهای الکتریکی بر تقاضای مصرفکننده تأثیر منفی میگذارد و چشمانداز این صنعت تحت تأثیر افزایش رقابت با خودروسازان چینی است.
مهندسی مکانیک
با توجه به شوک قیمت انرژی، که تأثیر بسیار منفی بر کل بخش تولید اتحادیه اروپا داشت، و همچنین تأثیر نرخ بهره بالا و عدم اطمینان اقتصادی، فعالیت اقتصادی در مهندسی مکانیک، یکی دیگر از بخش های بزرگ مصرف کننده فلزات در اقتصاد اروپا است. سهم آن در ساختار مصرف فولاد) به طور قابل توجهی در اتحادیه اروپا کاهش یافت و تقریباً 14٪ است. پس از یک سال سخت برای صنعت در سال 2022، زمانی که افزایش تولید در مهندسی مکانیک به 5.7٪ سالانه رسید. (در سال 2021 - 14.3٪ سالانه)، در سال 2023 کاهش رشد به 2.6٪ سالانه وجود داشت.
پیشبینی میشود که تا پایان سال جاری، حتی علیرغم بهبودهای اقتصادی معین در نیمه دوم سال، صنعت وارد محدوده منفی شود. بر اساس برآوردهای EUROFER، در سال 2024 مهندسی مکانیک کاهش 1.9٪ سالانه را نشان می دهد. بازگشت به پویایی مثبت تنها در نیمه اول سال 2025 پیش بینی می شود که در آن صنعت پیش بینی می شود سالانه 2.1٪ بهبود یابد.
خوش بینی محتاطانه
کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا که از ژوئن آغاز شد، به خودی خود به بهبود سریع اقتصاد اروپا کمک نمی کند: اندازه این کاهش بسیار ناچیز است و حداقل شش ماه طول می کشد تا هزینه وام ها شروع شود. سقوط می کند و این در فعالیت تجاری منعکس می شود.
بنابراین، تحلیلگران انتظار دارند که فعالیت اقتصادی در بخش های اصلی مصرف کننده فلزات اقتصاد اروپا تنها در سال آینده بهبود یابد. این عمدتا به دلیل افزایش در دسترس بودن اعتبار و بهبود تقاضای صنعتی و مصرف کننده است.
چنین انتظاراتی قبلاً منجر به بهبود پیش بینی ها از وضعیت اقتصادی در منطقه یورو شده است. به ویژه، بانک مرکزی اروپا پیش بینی خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی منطقه یورو برای سال 2024 به 0.9 درصد افزایش داد. انتظار می رود اقتصاد اروپا در سال 2025 بین 1.4 تا 1.5 درصد رشد کند.
رشد اقتصاد اروپا در سال آینده پیششرطهایی را برای افزایش تولید و صادرات شرکتهای معدنی و فلزی اوکراین ایجاد میکند. در عین حال، علاوه بر شرایط اقتصادی مساعد در بازار اتحادیه اروپا، ادامه رژیم لغو محدودیتها بر صادرات اوکراین و حذف اوکراین از نفوذ CBAM یا حداقل معرفی ابزارهایی برای کاهش پیامدهای ناشی از آن حائز اهمیت است. راه اندازی این سازوکار بر صادرکنندگان داخلی.
در عین حال، خطرات تشدید خصومت ها در اوکراین، افزایش تنش های ژئوپلیتیکی، تورم و فشار بدهی بر بازارهای مالی همچنان برای اقتصاد اروپا مرتبط است.
«مشکل کلیدی اقتصاد اتحادیه اروپا «سقوط تیتانیوم» نیست که اقتصاد آلمان نشان می دهد، بلکه فقدان محرک های رشد است. در سال های اخیر، کشورهای اتحادیه اروپا به طور جداگانه و اتحادیه اروپا به عنوان یک کل هیچ عامل رشدی ارائه نکرده اند. وقتی خانواده های جوان توان خرید مسکن را ندارند و این به یک معضل اجتماعی تبدیل می شود، هیچ حمایتی از بازار املاک وجود ندارد. هیچ شرطی روی صنعت خودروسازی وجود ندارد: انتقال اجباری به وسایل نقلیه الکتریکی و جنگ شکست خورده قبلی با صنعت خودروسازی چین قانع کننده به نظر نمی رسد. هیچ شرطی برای تولید نفت و گاز وجود ندارد: تنوع منابع تامین نیاز به افزایش حداقل ده برابری در حفاری و تولید گاز و نفت دارد. و نرخ "همه به صفر" برای گذار سبز نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد، اما ارزش افزوده به همراه نمی آورد و رشدی در اقتصاد ایجاد نمی کند، در نتیجه، منابع انرژی به سادگی گران می شوند و مالیات دهندگان بیشتر می پردازند